Rebecca præsenterer: Alt det I garanteret ikke vidste, I havde brug for at vide

I morges da jeg vågnede slog det mig: I dag vil jeg snakke om musicals. Hvilket ikke rigtig er noget nyt. Til gengæld har jeg gjort mig det besvær, at finde et musical theatre tag, og nu har jeg brugt en god del af morgenen på at tyvstjæle og oversætte nogle af spørgsmålene.

Så without further ado, lad mig præsentere: The musical theatre tag – Alt det, I garanteret ikke vidste, I havde brug for at vide om mig og musicals, volume 1 (for så har jeg også til et senere indlæg. Det er jo ikke for ingenting, at min blog hedder fortsættelse følger, vel?).

***

Hvilke musical var din yndlings, da du var lille?
Gælder Disney-film? For Skønheden & Udyret og Askepot har altid været mine yndlings – og de er vel også musicals? Ikke?

Hvilken musical var den første du så?
Det er sjovt – jeg husker egentlig ikke, at jeg som lille var særlig meget i teatret med mine forældre (ingen ved, hvordan jeg egentlig kom på, at jeg skulle studere teater…), men vi så ret mange musicals/teaterforestillinger i folkeskolen i de mindre klasser; særligt én sad fast, som jeg ikke kan huske navn på eller historie til. Jeg var dog så forgabt, at jeg husker, jeg flere dage efter gik rundt og ville genopsætte den.

Har du nogensinde været med i en musical?
Tæller dengang jeg var med i koret til Spring Awakening, da vi opsatte det på mit gamle gymnasie? Jeg var ikke særlig god, og måtte ikke være med året efter. Men jeg husker det som sjovt, og den dag i dag kan jeg stadig en del af sangene på dansk. Good times!

Hvilken musical var den første, du så på Broadway?
Tro det eller ej – men jeg har aldrig set en musical på Broadway. Til min store fortrydelse, for åh – hvor ville jeg gerne. Til gengæld har jeg dog været i New York i sommeren 2009, hvor jeg gik forbi virkelig mange teatre og sådan håbede på, vi kunne nå det. Det kunne vi ikke, men så tog jeg et par billeder eller fyrre istedet.

Til gengæld var min første musical i Londons teaterdistrikt, West End, The Lion King. Hvis du er førstegangs-musicalseer og ikke er helt sikker på, at det syngende teater er noget for dig – så gå lige ind og se dén forestilling (hvis du altså kan få billetter). Det var så magisk og flot, at min mor, søster og jeg dagen efter måtte se endnu en musical. Og så så vi Hairspray. Siden dengang har jeg været i London (lidt for) mange gange for at se musicals. Rar by. ❤︎

Hvis du kunne være hvilken som helst kvindelige rolle i en musical – hvilken en skulle det så være?
Hæ. Nemt spørgsmål. Elphaba fra Wicked, selvfølgelig – mest bare så jeg kunne få lov til at opleve, hvordan jeg ville se ud som grønt menneske. (Og så er jeg også ret sikker på, at jeg næsten kan alle replikkerne udenad og kunne synge en mean Defying Gravity (med alle stemmerne)).

Kan I se det for jer? 

Yndlingsmusical-shower-song?
Af en eller anden grund tager jeg altid mig selv i at synge She Used to be Mine fra Waitress. I ved, sådan et øjeblik, hvor man ikke rigtig tænker på noget, men man bare begynder at synge… Håber folk sætter pris på det.

Hvilken musical du bare se?
En dag håber jeg, at jeg har rigtig mange penge, kan flyve til New York og opleve Waitress i virkeligheden. Det er sådan en fin, rørende og hjertevarm musical med musik af Sara Bareilles. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har lyttet til soundtracket, og den er helt sikkert blevet til én af mine favoritter – det kunne være så fantastisk at se den i virkeligheden!

Hvilken musical er den mest overvurderede musical?
Altså, jeg anerkender helt sikkert Oklahoma! for alt det, den har gjort for musicalgenren. Det var en de første integrerede musicals, hvor både musik, sang, dialog og dans alle var med til at fortælle historien (deraf integreret) og forestillingen markerer startskuddet på den nye era af (amerikanske) musicals. Men hold nu OP, hvor er den kedelig…

divider

Og så er der vist ikke andet at sige end – følg med næste gang, hvor jeg svarer på endnu flere spændende spørgsmål! Og nå ja, har I en yndlingsmusical?

Skriv et svar

