Tredje gang er en tradition – Musicalakademiets Showcase 2017

IMG_5157

Indenfor en måned har jeg været to gange i Jylland for at se musicals. Først Jesus Christ Superstar i Aarhus og senest i går, hvor turen gik til Fredericia for at opleve musicalakademiets showcase 2017. Hvis du havde sagt til mig for 3 år siden, at jeg på dette tidspunkt ville rejse land og rige rundt efter musicals – så havde jeg nok grint en lille smule af dig, men inderst inde tænkt: Tjo, det lyder som noget, jeg godt kunne finde på.

Hvert år laver Musicalakademiet i Fredericia en showcase, der indeholder to forestillinger, som præsenterer de nye uddannede musicalperformere – og i år var ingen undtagelse. Det var tredje gang min veninde og jeg drog til Fredericia for at opleve det – og det er nok den hidtil bedste showcase jeg har set! Ikke nok med at alle var virkelig dygtige til at synge, danse og spille skuespil – så var det virkelig også nogle vilde musicals: Dogfight og Pippin. To forestilinger som fik mit musicalhjerte til at banke ekstra hurtigt, da det blev offentliggjort, at det var dem, de skulle spille.

Dogfight opdagede jeg en sen nat tilbage i 2014. Lige siden har den været fast inventar på min musicalspilleliste, for ikke nok med at historien om marinesoldaten Eddie og servictricen Rose er så fin og gribende, så er musikken af Pasek & Paul fangede, smuk og rammer lige dér, hvor den skal. Og i går var ingen undtagelse – det var en stor oplevelse at sidde dér og opleve musicalens sange og karakterer komme til live på scenen.
En ligeså stor oplevelse var Pippin, der omhandler prinsen Pippin, der bare gerne vil finde livets mening. Musikken er af verdens bedste Stephen Schwartz (som også har skrevet musikken til verdens bedste Wicked) og et udpluk af sangene, har været en del af mine sommerferiesoundtracks. Til gengæld har jeg aldrig kendt historien. Men så kom i går! Og pludselig gav alt mening og da sidste nummer var sunget, sad jeg tilbage og tænkte: Hvor er jeg glad for, at jeg fik lov til at opleve Pippin for første gang lige netop her.

Det er tredje gang, jeg oplever en showcase, men det er helt sikkert ikke sidste gang (er det ikke noget med, at når man har gjort noget tre gange, så er det en tradition?)!

IMG_5159

Stort tillykke til alle nyuddannede – og tak!

Skriv et svar

