En musical der blev taget seriøst

Den 8. juni 2017 spillede Jesus Christ Superstar for sidste gang på Aarhus Teater. Den 24. maj var jeg så heldig at opleve forestillingen. Egentlig var det meningen, at jeg ville have skrevet en anmeldelse, men pludselig var jeg midt i en eksamen, min hjerne var krøllet og tiden løb fra mig.
Alligevel har forestillingen ikke sluppet mine tanker. Ikke kun fordi, at den var katalysator for en virkelig hyggelig tur til og dag i Aarhus med min veninde, men også fordi, den bare ramte plet.

Når jeg ser musicals i Danmark, føler jeg tit, at udgangspunktet for dem er, at de skal passe ned i en særlig kasse med genretræk for musicals: Store dansenumre, overdådige kostumer, helst lidt glitter og noget, der ikke tager sig selv alt for højtideligt. Man skal helst anlægge en lidt ironisk distance til det hele, for man ved godt, at musicals jo bare er let ‘underholdning’ (selvom vi jo alle sammen godt ved, at det ikke er dét! Hmprft!).

Men ikke Jesus Christ Superstar. Jo, historien om Jesus, der bliver forrådt af Judas, og hans sidste dage inden korsfæstelsen er selvfølgelig en dyster historie – men man kunne være bange for, at forestillingen, historien til trods, ville falde i musicalfælden, nu hvor det er en syngende forestilling (og af de storslåede musicals mester, Andrew Lloyd Webber). Gøre det hele lidt mere rosenrødt, glitterende og glorificeret. Tvært i mod. Scenografien afspejlede i sine mørke nuancer, den dystre stemning, der hang over historien. Skuespillerne gav alt, hvad de kunne – så man helt øverst oppe, hvor jeg sad, fik kuldegysninger og ondt i hjertet. Musikken var rocket, men med sjæl. Det var stort, men ikke påklistret stort.

Det var en musical, der tog sig selv seriøst.

Og for det vil jeg bare gerne sige tak! Tak for en musical, hvor musik, scenografi og historie gik op i en højere enhed. Tak for oplevelsen!

at_jcs_foto-rumle-skafte16at_jcs_foto-rumle-skafte25at_jcs_foto-rumle-skafte23

One thought on “En musical der blev taget seriøst

Skriv et svar

