Natasha, Pierre and The Great Comet of 1812 – og Tony Awards 2017

MUSICAL MANDAG! Jeg har jo helt glemt det (eller også havde jeg travlt) – undskyld! Så I fortjener et indlæg, og det får I her. Det er godt nok ikke mandag, men musicals kan jeg altid snakke om, så måske det egentlig er meget fint.

Sidste år, da jeg sad og så Tony Awards, sad jeg og ærgede mig virkelig meget over, at jeg ikke havde sat mig bedre ind i de forestillinger, der var blevet nomineret og kunne være potentielle vindere. Så I år er jeg gået all in – jeg har fulgt denne sæson på Broadway tæt, lyttet til nye musicals og generelt bare opdaget så meget godt; for er der noget, der karakteriserer dette års musicalsæson på Broadway, så er det altså kvalitet. Hold nu op!

Musicalen der har fået allerflest nomineringer i år er Natasha, Pierre and The Great Comet of 1812, som er baseret på en del af Tolstojs Krig og Fred, med hele 12 nomineringer. Det er en kærlighedhistorie og handlingen bliver beskrevet som følgende: “Natasha is young, Anatole is hot, and Andrey isn’t here… But what about Pierre?” Musicalen minder mest af alt om en rock-opera og indeholder ikke rigtig dine go-to musicalsange, men de er gode og og allerede dér skiller den sig ud (lyt blandt andet til ‘Letters‘, der handler om, hvordan alle russere i det 19. århundrede sendte breve til hinanden, eller lyt til den følsomme ‘Dust and Ashes‘, som jeg elsker heltvildtovermeget).

Men det er nok helt sikkert ikke kun derfor, den er blevet nomineret; for hvad der er specielt ved musicalen er, at den har en lidt anderledes scenenografi. Skuespillerne spiller blandt publikum, som de interagerer med og på den måde blive de også en del af handlingen. Og det er vel egentlig ret nyskabende på Broadway, hvor jeg har på fornemmelsen, at der ikke er plads til meget eksperimentering, men hvor man blot spiller på en helt klassisk scene. Det eneste jeg sidder og tænker er dog bare, om jeg egentlig synes det er så nyskabende igen – jeg mener, når man går i teatret i Danmark i dag, så kan man næsten ikke undgå, at publikum bliver en del af forestillingen. Det er næsten et must. Men hvem ved – måske det er en hel fantastisk oplevelse at sidde dér og blive sunget til i et teatret, der mest af alt ligner en gammel, russisk natklub? Af en eller anden grund, kunne jeg godt forestille mig det…

Natasha, Pierre and The Great Comet of 1812

Men det ærger mig, at der i år er mange gentagelser i nomineringerne; det er stor set den samme håndfuld af musicals, der er nomineret i de forskellige kategorier. Det er ærgerligt, når der har været (og er!) så mange fine forestillinger og skuespillere denne sæson på Broadways skrå brædder! Det er godt nok en kun en strøtanke, men jeg tænker, at det i princippet ikke er dét at vinde, der er det afgørende for en forestilling; det nomineringen og dét skulderklap, som det er et symbol for. Det er en blåstempling af dét arbejde, der er blevet langt bag og er et signal udadtil om, at det er en musical, der er værd at se – også selvom den er ny og ikke én af de klassikere, der konstant bliver genopsat. Det er dét, der kan være med til at afgøre om en forestilling får lov til at leve videre, eller om den skal dreje nøglen om. I dag har fx musicalen Amélie (ja, baseret på dén film) annonceret, at de spiller sidste forestilling i slutningen af maj – efter kun 56 forestillinger, fordi de ikke har fået nogle nomineringer… Vi kan selvfølgelig godt snakke om, om det er fordi forestillingerne reelt er dårlige, men det jeg egentlig bare vil frem til er bare, at jeg synes det er ærligt, at forskelligheden, al den kreativitet og modet til at gå all in på Broadway i år ikke bliver hædret på en eller anden måde.

Indtil videre er Dear Evan Hansen vist en storfavorit, og så er musicalen Come From Away vist også godt på vej deropad. Uanset hvad bliver det spændende at se, hvem der vinder hvilke kategorier – nu hvor Hamilton i hvert fald IKKE kan dominere i år (… det var lidt overkill. I’m sorry, but it’s true).

Én ting er sikkert – jeg sidder spændt klar den 12. juni!

2 thoughts on “Natasha, Pierre and The Great Comet of 1812 – og Tony Awards 2017

  1. Har set Comet 4 gange nu på Broadway – 2 gange i oktober 2016 og 2 gange i april 2017 og den er helt fantastisk. Man bliver suget ind i den verden. WOW! Vi sad på hhv. 1. mezz og på scenen og da vi skulle afsted igen, valgte vi bevidst de samme pladser. FANTASTISK!!! Josh slutter 2 juli, men showet kører pt indtil januar 2018. GO GO GO!!! Sangene kører på repeat her:-)

    Like

    • Hold nu op, hvor er jeg bare misundelig! Hvor er du heldig! Jeg kunne godt forestille mig, det er en vild oplevelse at sidde dér midt i det hele!

      Og mon ikke den bliver forlænget? Jeg har på fornemmelsen den er ret populær… :) Med eller uden Josh Groban.

      Tak for din kommentar! Dejligt du vil læse med!

      Like

Skriv et svar

