‘Min arm’ på Edison


Foto: Lis Kasper Bang

‘En makaber komedie om en drengestreg, der bliver trukket for langt’. Sådan bliver forestillingen Min arm, der i øjeblikket spiller på Betty Nansens anneksscene, Edison, beskrevet. At forestillingen er makaber er nok for meget sagt, og måske også at det er en komedie. Men lad nu dét ligge.
Min arm omhandler en dreng, der siden han var 10 år har haft sin arm i vejret. Først som en leg, men siden er det blevet alvor og en måde at give en gestus, der egentlig ikke betyder noget, en betydning. Armen begynder langsomt at styre hans liv og bliver en del af hans identitet – men burde legen måske være stoppet, mens den var god?

Claes Bang er stykkets centrum og leverer et interessant bud på en monolog, som Min arm i bund og grund er, og det er også ham, der i sit skuespil skinner igennem. Det er gennem ham at historien bliver interessant, for jeg må indrømme at historien i sig selv ikke sagde mig meget. Den efterlod mig en anelse forvirret og som jeg cyklede hjem, kunne jeg ikke lade være med at tænke ‘hvad er det lige, jeg har overværet?’. Den prøver på én og samme tid at være dyb, men humoristisk og det er som om, at forestillingen aldrig rigtig kommer til at lette og virkelig lande hos publikum.

Til gengæld er scenografien ret gennemført og er helt klart én af de ting, jeg holdt allermest af. Min første tanke da jeg læste om forestillingen var, at det sikkert var en skuespiller, der fremførte en monolog med armen i vejret under hele forestillingens varighed (jeg er stadig en lille smule skuffet over, at det ikke er tilfældet) – men jeg tog fejl. Vi får fortalt historien gennem en lille træfigur, der fungerer som drengen med armen og personlige genstande, som publikum inden forestillingens start har afleveret i en lille kasse, agerer som resten af persongalleriet. Det er en dynamisk, ny og kreativ måde at fortælle en historie, der giver persongalleriet nuancer og historien liv og farve.

Min arm er en forestilling for dig, der gerne vil se noget anderledes og gerne vil udfordres indenfor monologens rammer. Det er en visuel fin forestilling, men den blev ikke mere end dét for mig.

‘Min arm’ spiller indtil d. 6. maj og du kan købe billetter HER.

Medvirkende: Claes Bang. Instruktør: Mads M. Nielsen. Manuskript: Tim Crouch (oversættelse: Gitte Skytte). Produceret af Team Teatret.

 

Skriv et svar

