Wicked – fjerde gang er OGSÅ lykkens gang

Jeg startede mit år godt ud. Ikke nok med, at jeg hoppede ind i 2017 i godt selskab, så tog jeg et smut til London i starten af januar med mine allersødeste studieveninder, som jeg også nævnte her. Det gode ved dem er, at de er ligeså teater-vilde som mig (det skal man næsten også være, når man studerer teater…) og kan heldigvis også rigtig godt lide musicals. Egentlig var vores oprindelige plan, at vi ville have set The Lion King; en musical, som desværre viste sig at være svære at få billetter til end som så. Eller også så skulle vi have valgt en anden uge, eller alternativt have været lidt tidligere ude. Men da turen blev arrangeret i et spontant øjeblik – og midt i eksamensstress – så blev vi altså nødt til at finde et alternativ.

Jeg havde fået den ærefulde og vigtige opgave at bestille og købe teaterbilletter og det var her, at mit (grænsende til det usunde) forhold til musicalen om min yndlings grønne heks kom ind i billedet. For hvad er ligeså godt som The Lion King og kan give en ligeså stor oplevelse? Jeg skulle ikke tænke længe, før det slog mig. Wicked. Og som tænkt, så gjort. Og sikke et godt valg – hvis jeg selv skal sige det…

wicked2017

Selvom det var fjerde gang, jeg var placeret i Victoria Apollo teatrets bløde teatersæder fik jeg alligevel tårer i øjnene bare ved synet af scenetæppet med den smaragdgrønne by, der glimtede ud til publikum og den kæmpemæssige drage, der hang tronende over scenen. Jeg kneb mig stadig lidt i armen, købte et program og sad med ét stort smil. Jeg gav vist også mine veninder et par kram eller to med et dertilhørende: “Jeg ELSKER Wicked!” (Jeg er meget imponeret over, vi stadig er venner … twas a true test)

Vi var så heldige at opleve skuespillerinden Rachel Tucker som den grønne heks, der er hovedrollen, Elphaba. Rachel Tucker er lidt af en Wicked-legende, og er vist dén skuespiller, der har spillet rollen i allerlængst tid – og så var hun også lige kommet tilbage fra Broadway, hvor hun også havde spillet rollen! Ikke nok med, at hun har brugt virkelig meget tid i universet, så er hun også kendt for at sin måde at synge sangene på – og generelt bare kvaliteten i hendes sang og skuespil. Jeg kunne slet ikke forstå det, da jeg – efter endt køb – fandt ud af, at jeg fik lov til at se hende på scenen. Det var lidt uvirkeligt og jeg følte mig virkelig heldig! Og jeg blev ikke skuffet! Hun var fænomenal, og selvom jeg vidste, hvordan det hele endte, så sad jeg alligevel med tårer i øjnene efter sidste tone og var virkelig imponeret over, hvordan hun kan gøre dén karakter, jeg alligevel har set mange spille, helt sin egen.

Men hvorfor se én musical så mange gange? Og er det ikke lidt fjollet altid at se den samme i London? Tjo. Måske – og så alligevel ikke. Der er ét eller andet over Wicked, der gør, at jeg vender tilbage igen og igen; den fantastiske og geniale kombination af musik, univers, karakterer, budskab og et drys magi gør, at den altid formår at slå benene væk under mig. Uanset hvor mange gange, jeg har set den. Den er altid pengene værd og hver gang bliver jeg lige overrasket over, hvor god en musical det er. For Wicked er musical, når det er allerbedst! Det var bare lige dét, jeg ville sige…

Første gang i august 2013 og anden gang i 2014 – præcis samme dato og lige så glad!

2 thoughts on “Wicked – fjerde gang er OGSÅ lykkens gang

  1. Enig, kan også huske da jeg så den. Den var virkelig god, og vi havde været så heldige/morgenfriske at få billetter på forreste række! Det var vildt fedt! :D

    Like

Skriv et svar

