Mere af dét, tak!

Kan man gå i biografen, se teater og rent faktisk få noget ud af det? Mister det sin magi – sin virkelighedsfornemmelse og dét, der gør teater helt, helt specielt?
Hvis I spørger mig, så er svaret et stort og rungede ja, det kan man altså godt. Og nej, magien forsvinder ikke.
Jo, det er anderledes. Jo, det er filmet. JO, man ser ikke skuespillerne tæt på. Det hele er garanteret også perfektioneret og måske optaget én gang eller to, for at det skal blive ekstra godt; men jeg synes stadig, det holder.

Selvfølgelig er man ikke fysisk tæt på skuespillerne, som man normalt ville være – og man er ikke en del af det summende publikum, inden tæppet går op; dét som er en af mine alleryndlingsting ved at gå i teatret –  udover selvfølgelig at blive blæst bagover af virkelig talentfulde mennesker!
Men jeg vil nu alligevel mene, at det kan noget – de dér optagede teaterproduktioner. Der er ikke tale om en film-film, men et faktisk, optaget teaterstykke, hvilket i min optik gør, at det bliver bare dét bedre. Det bliver en lille smule mere ægte, at teaterdimensionen stadig er en så stor del af filmens rammer. Filmmediet må indrette sig efter teaterscenen, og på den måde, får man stadig en del af teatermagien; det bliver stadig specielt og en helt særlig oplevelse!

Men hvorfor alt det her? Jo, ser I. Sidste søndag var jeg i biografen. Og se musicalen i Newsies – I  ved, sådan en forestilling, der efterlod mig med sangene i hovedet, godt humør og en lyst til at danse gennem livet. Se, så er det godt! Musical når det er allerbedst!
Newsies er en musical, jeg har kendt til længe. Jeg husker, at folk snakkede en masse om den på diverse sociale medier og jeg i sommeren 2013 satte mig ned, skulle forberede mig til en eksamen og lyttede til albummet på repeat. De sang noget om, at man skulle seize the day, og det var egentlig meget passende, som jeg sad dér og ikke rigtig kunne tage mig sammen. Så jeg greb dagen, lyttede endnu mere til albummet og blev helt glad for det – og købte billetter for lang tid siden, for nu skulle det være, nu hvor jeg havde muligheden for at se den i virkeligheden!

CinemaXx har åbenbart række af arrangementer om året, hvor de viser teater i biografen, og det synes sådan helt objektivt er virkelig, virkelig genialt. Jeg har længe været sådan et fjollet menneske, der egentlig godt kunne affinde med mig med at se dårligt optagede videoer af forestillinger fra West End og Broadway på Youtube. Ja, ja – jeg ved det godt. Man må ikke. Men nå det alligevel lå der og jeg så gerne ville… Så jeg synes, at det er fantastisk, at jeg – som lille dansker – kan sidde og blive transporteret over Atlanten, ind i et teater og se en forestilling, jeg har drømt om at opleve siden 2013. Alt sammen fra mit lille (men komfortable!) biografsæde, uden at forestillingen mister teatermagi eller kvalitet. Selvfølgelig ville dét at se det i virkeligheden være at fortrække, men skal jeg vælge mellem en dårlig optagelse eller en biograf; så er biografen altså at foretrække.

Mere af dét, tak!

skaermbillede-2017-02-27-kl-15-37-33

Selvom det føltes lidt fjollet, så var den indlagte pause med til at gøre, at det føltes endnu mere som at være i teatret.

Skriv et svar

