LIZZIE – en lille musical med stor lyd

Da det blev annonceret for et par måneder tilbage, at Eden Espinosa ville krydse Atlanten, og være med i Fredericias produktion af rockmusicalen LIZZIE, vidste jeg ikke helt, hvad jeg skulle gøre af mig selv. Ser I – hun er lidt af en legende, hvis man er fan af musicalen Wicked, og det er jeg jo! Dét kombineret med, at min veninde længe havde snakket godt om musicalen (faktisk al den tid, jeg har kendt hende), gjorde at jeg i går krydsede flere broer og dele af Danmark, for at komme til Fredericia – eller også bare Fyn og Sjælland. Uanset hvad, føltes det som lidt af en tur; men en tur, jeg med glæde tager én gang til, for er der noget, jeg har lært de sidste par år, så er det, at en tur til Fredericia teater altid er pengene, tiden og besværet værd. Altid.

e10p0393-squashed-1030x687
E10P9890-squashed-1030x687.jpg

LIZZIE er et brag af en rockmusical trods sin simple scenografi og kun fire medvirkende! Fra første sang blev jeg blæst bagover – og så var tonen ligesom slået an, og som den ene sang tog den anden og historien om Lizzie Borden, der myrdede sin far og stedmor (med en økse!), udfoldede sig og tog fart, kunne jeg ikke lade være med at sidde og tænke wauw! Der er noget befriende over at være vidne til noget, der er så godt; at kunne læne sig tilbage i sit sæde, sidde med åben mund, bare suge alle indtrykkene til sig og vide, at man er i trygge hænder. For det er man i dén grad med skuespillerinderne, der er castet til de fire fierce roller!

Lizzie bliver spillet af Bjørg Gamst, som man på én gang har ondt af, og samtidig også bliver en lille smule bange for, når hun virkelig giver den gas. Eden Espinosa spiller Lizzies søster Emma, der med sin dystre fremtoning og rockede sange ejer scenen – det gør Bleu Woodwards udgave af veninden Alice også, når hun skaber de fineste øjeblikke, med den allerflotteste stemme! Prikken over i’et er Jodie Jacobs, der spiller stuepigen Bridget, som med sine små kyniske kommentarer til handlingen formår at få publikum til at grine alt imens det hele bliver mere og mere intenst. Og når de alle sammen synger sammen … så var det, jeg sad dér – lidt midt i mit røde fløjssæde – og tænkte: Det her – det er grunden til, jeg elsker musicals! 

e10p9731-squashed-1030x687

Inden længe drager musicalen til London for at spille og én ting er sikkert – Fredericia Teater kan i den grad være bekendt, at sende Lizzie over til englænderne. Forstillingen er et nyt, anderledes og rocket take på musicalgenren; men det er stadig musical, når det er bedst!
Og så synes jeg også, at du skal tage til Fredericia og se den, mens du kan – den spiller helt til den 12. februar og du kan købe billetter lige HER! En kæmpe oplevelse for næsten ingen penge – det kan man ikke sige nej til, vel?

Billeder: Søren Malmose – lånt fra Fredericia Teaters hjemmeside.

Skriv et svar

