Når nyt er godt – DEAR EVAN HANSEN

Uanset hvor højt jeg ellers holder af alle mulige gamle musicals – så er jeg også stor fan af, at der kommer nye til, så jeg ikke kun skal gå og nynne med på the Phaaaaantom of the opera is heeeere… og hvad der nu ellers er af gode evergreens fra de store 80’er musicals.
Nope, de nye kan også noget! Og det er måske også bare fordi, jeg er en lille smule nørdet (og lidt for begejstret), at jeg er sådan en, der sidder og holder øje og jubler, hver gang jeg ser, en ny nyskrevet er ved at have premiere derovre i USA. For det betyder blandt andet, der medfølger et album med sangene fra forestillingen!

Én af disse forestillinger er Dear Evan Hansen, en helt ny original musical af komponisterne Pasek & Paul. Måske navnet ringer en klokke? De har i hvert fald lige vundet en Golden Globe (og er blevet nomineret til en Osvcr!), da de har været med til at skrive sangene til filmen La La Land (som jeg helt vildt gerne vil se!). Jeg har været fan af dem et stykke tid og holdt lidt øje med, hvad de gik rundt og lavede. Bare fordi. I 2012 havde de premiere på musicalen Dogfight, som nok er én af mine alleryndlingsmusicals – og så var jeg helt hooked på dem og deres måde, de skrev sange.
Dear Evan Hansen havde premiere i starten af december på Broadway og omhandler Evan Hansen, der ikke er så god til det sociale, som ender med at blive vinklet ind i én stor løgnhistorie. Men vigtigst af alt handler den om dét at være en familie, sorg og at være tro mod sig selv. Det er virkelig en fin historie, der mest af alt har hjerte og sjæl.

Musicalen er blevet spået til at være én af de helst store konkurrenter, når årets prisuddeling, Tony Awards, bliver afholdt til sommer – og jeg kan godt se the deal. Indtil videre har de udgivet to sange fra forestillingen (og albummet kommer her d. 3/2!), som jeg allerede har lyttet til alt for mange gange. Særligt sangen ‘Only Us’ har været soundtrack til min bachelorskrivning – bare fordi den er så god. Så dem får I lige her:

Årh, er det ikke godt? Mit musicalhjerte jubler og er meget, meget glad pt.!

One thought on “Når nyt er godt – DEAR EVAN HANSEN

Skriv et svar

