Årsopgørelse 2016

På sådan en årets andensidste-dag sidder jeg her under min dyne. Radioen er tændt, min veninde har støvsuget mit værelse (har vundet i roomie-lotto, si’r det bar’!), min mave er snart fyldt med kaffe og jeg er næsten lige kommet hjem fra arbejde. Det er faktisk helt okay! Lige om lidt skal min veninde og jeg ud og handle ind til nytår og så er det vist også på tide, at der bliver vinket farvel til 2016 og sagt hej til 2017 med manér og i allerbedste selskab i morgen (… fingers crossed at der ikke er for meget fyrværkeri på Nørrebro. Men jeg tvivler)!

På Instagram kan man i øjeblikket få at vide, hvilke ni billeder af ens egne fra året der gik, der har fået flest likes og efter jeg fik en ny telefon tilbage i maj, har det vist være dér, jeg har været allermest aktiv – mest bare fordi, jeg endelig kan tage pæne billeder og det ikke mere tager tusinde år at åbne kameraet, som det gjorde på min gamle telefon. Min top 9 ser sådan her ud og beskriver måske egentlig mit år meget godt:

skaermbillede-2016-12-30-kl-16-19-53

2016 var året, hvor jeg klippede mit hår selv første gang i december (med en neglesaks – kan ikke anbefales!), gjorde endnu et forsøg om sommeren (nu med hjælp fra min mor) og endelig, forleden, tog mig sammen og gik til en rigtig frisør. Det kan godt være, det er blevet kortere, end det egentlig skulle; men det er helt klart blevet mere lige, og dét er jo også en god ting.

2016 var også året, hvor jeg (endelig) flyttede ud af mit lillebitte kollegieværelse i Tingbjerg og kom tættere på byen, lyset og søde mennesker. Jeg bor nu i en rigtig lejlighed med én af mine allerbedste veninder – og det er simpelthen bare så hyggeligt og alt, hvad jeg håbede på. Så kan det godt være, at jeg har haft verdens mest stressende semester med bachelorskrivning, litteratur på tilvalg (… dét gør jeg ikke igen) og lange aftener, hvor jeg ikke helt kunne se meningen med det dér uni, men dét med at bo sammen med en, der vil snakke og lave mad og ikke siger nej til pandekager – dét er guld værd!

Udover at klippe mit hår og flytte, har jeg også brugt en stor del af mit år i praktik på Det Kongelige Bibliotek og være studentermedhjælper selv samme sted, spist helt vildt meget kage (det må man godt!), spist mad (dét må man også godt, når man endelig har et rigtigt køkken!), været sammen med søde mennesker, grint, danset og hørt rar musik. Jeg har ikke lært at synge, men jeg har lært, at det ikke gør noget; bare jeg synger højere end mine naboer, så jeg kan overdøve deres musik.

Egentlig synes jeg, at 2016 har været et blandet år; på den ene side føles det som om, at året er fløjet afsted og jeg slet ikke ved, hvordan jeg er endt, hvor jeg er nu – og på den anden side, så syntes jeg, 2016 har varet evigheder. Tænk at der kun er gået ét år? Det føles som om, der er gået to. Vigtigst af alt er dog, at der er sket mange gode ting – også selvom verdenssituationen måske ser lidt trist og grå ud. Og så glæder jeg mig til at se, hvad der kommer til ske i 2017!

Skriv et svar

